تاپیک: فلسفه بدانیم
?زیبای وحشی ? [#] (1402/10/10 , 19:16) انتقام قادسيه را خواهیم گرفت |
" منشأ وابسته"
چرا رنج می بریم؟ درک این موضوع در فلسفه بودیسم اهمیت اساسی دارد. یک پاسخ به این سوال در زنجیرههای علت و معلول نهفته است.
بودیسم می آموزد که هر چیزی که وجود دارد، مشروط است؛ یعنی وابسته به چیز دیگری است. این در مورد افکار و همچنین اشیاء، برای فرد و همچنین کل جهان صدق می کند. هیچ چیز به طور مستقل وجود ندارد. همه چیز مشروط است.
این مفهوم در آموزه های بودایی، با زنجیره منشأ وابسته نشان داده شده است، که عواملی را توصیف می کند که چرخه تولد، مرگ و تولد دوباره را تداوم می بخشد.
دوازده حلقه در زنجیره متوالی هستند، هر عامل باعث یکی از حلقه های بعدی می شود: وقتی یک حلقه ( علت ) متوقف شد، حلقه بعدی ( که خودش علت حلقه های بعدتر است) نیز متوقف می شود.
این پیوندها یک چرخه بی پایان را تشکیل می دهند که ما را به رنج می کشاند.
هدف بودیسم رهایی از این چرخه معیوب است. این حلقه ها معمولاً به این ترتیب زیر بیان می شوند :
-جهل ( ناآگاهی از چهار حقیقت اصیل)
-آنچه که در ذهن شکل می گیرد و باعث عمل ارادی ما میشود
-آگاهی ( هوش و حواس) مشروط
- نام و فرم پدیده ها
- حواس: بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی و ذهن
- در تماس قرار گرفتن با پدیده ها
-احساس
-میل و طلب
-وابستگی
-تبدیل شدن
-به دنیا آمدن
-پیری و مرگ
بسیاری از این اصطلاحات آشنا هستند (اگرچه معنای دقیق آنها در زمینه بودایی ممکن است کمی با کاربرد آنها در فلسفه غرب متفاوت باشد)، اما تعداد کمی نیاز به توضیح دارند.
حلقه دوم زنجیره، شکلهای ذهنی (که ساختگی، اراده یا ترکیب نیز نامیده میشود)، به انگیزهها و اعمال اشاره دارد.
حلقه چهارم، نام و شکل، به برچسب زدن اشیا، از جمله بخش های ذهنی و جسمی یک فرد اشاره دارد.
تماس، حلقه ششم، زمانی اتفاق می افتد که حواس شش گانه (بودایی ها ذهن را حس ششم می دانند) با یک شی حسی مانند یک بینایی یا صدا ملاقات کنند.
پیوند دهم، تبدیل شدن، به معنای شکل گیری هویت یا خود است.
تولد، حلقه یازده، و پیری و مرگ، حلقه دوازده، از وضعیت نارضایتی ( رنج) موجودات زنده سخن می گوید.
اصل" منشأ وابسته " در بودیسم، وابستگی متقابل و به هم پیوستگی همه چیز ها ( پدیده ها) را نشان می دهد.
...ادامه دارد
6
چرا رنج می بریم؟ درک این موضوع در فلسفه بودیسم اهمیت اساسی دارد. یک پاسخ به این سوال در زنجیرههای علت و معلول نهفته است.
بودیسم می آموزد که هر چیزی که وجود دارد، مشروط است؛ یعنی وابسته به چیز دیگری است. این در مورد افکار و همچنین اشیاء، برای فرد و همچنین کل جهان صدق می کند. هیچ چیز به طور مستقل وجود ندارد. همه چیز مشروط است.
این مفهوم در آموزه های بودایی، با زنجیره منشأ وابسته نشان داده شده است، که عواملی را توصیف می کند که چرخه تولد، مرگ و تولد دوباره را تداوم می بخشد.
دوازده حلقه در زنجیره متوالی هستند، هر عامل باعث یکی از حلقه های بعدی می شود: وقتی یک حلقه ( علت ) متوقف شد، حلقه بعدی ( که خودش علت حلقه های بعدتر است) نیز متوقف می شود.
این پیوندها یک چرخه بی پایان را تشکیل می دهند که ما را به رنج می کشاند.
هدف بودیسم رهایی از این چرخه معیوب است. این حلقه ها معمولاً به این ترتیب زیر بیان می شوند :
-جهل ( ناآگاهی از چهار حقیقت اصیل)
-آنچه که در ذهن شکل می گیرد و باعث عمل ارادی ما میشود
-آگاهی ( هوش و حواس) مشروط
- نام و فرم پدیده ها
- حواس: بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی و ذهن
- در تماس قرار گرفتن با پدیده ها
-احساس
-میل و طلب
-وابستگی
-تبدیل شدن
-به دنیا آمدن
-پیری و مرگ
بسیاری از این اصطلاحات آشنا هستند (اگرچه معنای دقیق آنها در زمینه بودایی ممکن است کمی با کاربرد آنها در فلسفه غرب متفاوت باشد)، اما تعداد کمی نیاز به توضیح دارند.
حلقه دوم زنجیره، شکلهای ذهنی (که ساختگی، اراده یا ترکیب نیز نامیده میشود)، به انگیزهها و اعمال اشاره دارد.
حلقه چهارم، نام و شکل، به برچسب زدن اشیا، از جمله بخش های ذهنی و جسمی یک فرد اشاره دارد.
تماس، حلقه ششم، زمانی اتفاق می افتد که حواس شش گانه (بودایی ها ذهن را حس ششم می دانند) با یک شی حسی مانند یک بینایی یا صدا ملاقات کنند.
پیوند دهم، تبدیل شدن، به معنای شکل گیری هویت یا خود است.
تولد، حلقه یازده، و پیری و مرگ، حلقه دوازده، از وضعیت نارضایتی ( رنج) موجودات زنده سخن می گوید.
اصل" منشأ وابسته " در بودیسم، وابستگی متقابل و به هم پیوستگی همه چیز ها ( پدیده ها) را نشان می دهد.
...ادامه دارد
6