تاپیک: فلسفه بدانیم
?زیبای وحشی ? [#] (1402/10/10 , 19:15) انتقام قادسيه را خواهیم گرفت |
"موانع پنجگانه آگاهی عمیق چیست؟"
این پنج مانع، حالات ذهنی منفی هستند که مانعی برای تمرین ذهنی می باشند. آنها اغلب به وضوح دیده می شوند و به عنوان موانعی در مدیتیشن ظاهر می شوند. همه ما کاملاً با آنها آشنا هستیم و ممکن است هر روز آنها را تجربه کنیم.
پنج مانع عبارتند از میل نفسانی، نیت بد، تنبلی، بی قراری و شک.
میل نفسانی به معنای اشتهای بدن برای غذا، رابطه جنسی، دارایی ها، و تجربیات است. همه این خواسته ها می توانند ذهن را تیره و تار کنند و تمرین را اگر نگوییم غیرممکن، دشوار کنند.
بودا، در یکی از استعاره های متعدد خود برای موانع، به امیال جسمی به عنوان رنگی اشاره می کند که حوض شفاف آب را تغییر می دهد. آب زلالی که واقعاً چهره ناظر را منعکس می کند، نشان دهنده آرامش ذهن است، ولی با امیال جسمانی این زلالی کدر می شود.
نیت بد، به تمام حالات ذهنی نفرت انگیز و طردکننده اطلاق می شود - خشم، خصومت، رنجش، تلخی. بودا ذهن اسیر شده توسط نیت بد را مانند آبی توصیف کرد که کف می کند، حباب می کند و می جوشد.
تنبلی ، مشخصه ذهنی است که کند و خواب آلود است. یک ذهن کسل و خواب آلود نمی تواند چیزها را همانطور که هستند ببیند. بودا آن را به حوضچه ای از آب تشبیه می کند که با خزه و جلبک بیش از حد رشد کرده است.
بی قراری، بسیاری از احساسات رایج در زندگی امروزی را در بر می گیرد: نگرانی، ترس، اضطراب.
وقتی ذهن ناآرام، پریشان و مشغول است، آماده یادگیری یا رشد نیست. بودا ذهن ناآرام را با حوضچه ای مقایسه می کند که وزش باد در آن امواج تولید می کند.
شک، یعنی ذهن، مملو از سوالات و عدم اطمینان است: آیا کارم درست است؟ آیا من وقتم را تلف می کنم؟ بودا ذهن پر از شک را به عنوان حوض آبی که کدر، ابری یا سایه دار است توصیف می کند.
این پنج مانع به طور سنتی به عنوان موانع یا بندهایی در نظر گرفته می شوند که ما را از دیدن چیزها, آنگونه که هستند و از تمرین با ذهن روشن, باز می دارند.
اما ما همچنین باید یاد بگیریم که با آنها زندگی کنیم. با شناخت این موانع ، می توانیم افکار و احساسات منفی را به عنوان انگیزه ای برای تمرین در نظر بگیریم.
7
این پنج مانع، حالات ذهنی منفی هستند که مانعی برای تمرین ذهنی می باشند. آنها اغلب به وضوح دیده می شوند و به عنوان موانعی در مدیتیشن ظاهر می شوند. همه ما کاملاً با آنها آشنا هستیم و ممکن است هر روز آنها را تجربه کنیم.
پنج مانع عبارتند از میل نفسانی، نیت بد، تنبلی، بی قراری و شک.
میل نفسانی به معنای اشتهای بدن برای غذا، رابطه جنسی، دارایی ها، و تجربیات است. همه این خواسته ها می توانند ذهن را تیره و تار کنند و تمرین را اگر نگوییم غیرممکن، دشوار کنند.
بودا، در یکی از استعاره های متعدد خود برای موانع، به امیال جسمی به عنوان رنگی اشاره می کند که حوض شفاف آب را تغییر می دهد. آب زلالی که واقعاً چهره ناظر را منعکس می کند، نشان دهنده آرامش ذهن است، ولی با امیال جسمانی این زلالی کدر می شود.
نیت بد، به تمام حالات ذهنی نفرت انگیز و طردکننده اطلاق می شود - خشم، خصومت، رنجش، تلخی. بودا ذهن اسیر شده توسط نیت بد را مانند آبی توصیف کرد که کف می کند، حباب می کند و می جوشد.
تنبلی ، مشخصه ذهنی است که کند و خواب آلود است. یک ذهن کسل و خواب آلود نمی تواند چیزها را همانطور که هستند ببیند. بودا آن را به حوضچه ای از آب تشبیه می کند که با خزه و جلبک بیش از حد رشد کرده است.
بی قراری، بسیاری از احساسات رایج در زندگی امروزی را در بر می گیرد: نگرانی، ترس، اضطراب.
وقتی ذهن ناآرام، پریشان و مشغول است، آماده یادگیری یا رشد نیست. بودا ذهن ناآرام را با حوضچه ای مقایسه می کند که وزش باد در آن امواج تولید می کند.
شک، یعنی ذهن، مملو از سوالات و عدم اطمینان است: آیا کارم درست است؟ آیا من وقتم را تلف می کنم؟ بودا ذهن پر از شک را به عنوان حوض آبی که کدر، ابری یا سایه دار است توصیف می کند.
این پنج مانع به طور سنتی به عنوان موانع یا بندهایی در نظر گرفته می شوند که ما را از دیدن چیزها, آنگونه که هستند و از تمرین با ذهن روشن, باز می دارند.
اما ما همچنین باید یاد بگیریم که با آنها زندگی کنیم. با شناخت این موانع ، می توانیم افکار و احساسات منفی را به عنوان انگیزه ای برای تمرین در نظر بگیریم.
7